Boerderij Prins in het Drentse Donderen biedt dagbesteding aan ouderen en mensen met een verstandelijke beperking. Na een periode van minder bezetting, draait de zorgboerderij inmiddels weer voluit. Wel met heel veel aanpassingen, zodat de 1,5 meter afstand gerespecteerd kan worden en alles hygiënisch blijft. Leidinggevende Luuk Prins: “We hebben toch met kwetsbare mensen te maken.”
Veel aanpassingen
Medewerkster Iris Hut Dutmer is naar eigen zeggen nog nooit zo druk geweest als in de corona tijd. “We hebben heel veel aanpassingen moeten doen en er zijn veel extra handelingen bijgekomen. Zo lunchen we in toerbeurt, met maximaal twee mensen aan een tafel in plaats van vier, wassen we steeds onze handen en maken steeds alles schoon. Van stoel tot pindakaaspot. Ook zorgen we steeds voor nieuwe mondkapjes bij het vervoer en hebben we sommige mensen maandenlang thuis bediend.
Huis niet uit
Onze doelgroep beleeft de corona heel verschillend. Sommige mensen vinden het allemaal onzin, andere durven hun huis niet uit. Wij proberen iedereen zo goed en verantwoord mogelijk toch op de zorgboerderij te ontvangen. Gelukkig lukt dat aardig, met picto’s, boekjes met uitleg en veel gesprekken erover.”
Drukke zomer
De zomer was ook nog een drukke tijd voor het personeel. “Deelnemers gingen niet op vakantie en kwamen dus graag bij ons. Wij zijn om beurten wel even weg geweest, maar er omheen hebben we veel extra diensten gedraaid. Gelukkig is het allemaal goed gegaan en hebben we nog geen uitbraak gehad.” Nu kijkt Iris weer graag vooruit. “Als de dingen nu maar zo gewoon mogelijk en hetzelfde blijven, dan lukt het wel.”
Personeel geeft vorm aan coronaregels
Luuk Prins heeft als leidinggevende steeds contacten met de GGD, met wie hij samen de RIVM-regels vertaalt naar de praktijk van de zorgboerderij. “Vervolgens leg ik de uitgangspunten bij het personeel neer, die er een vorm aan geeft. Zo is het voorbereiden van het vervoer door hen zelf bedacht en maken ze zelf roosters en planningen voor zo min mogelijk contact en zo goed mogelijke groepscombinaties bij bijvoorbeeld de lunch. Ik kijk alleen van een afstand mee, ook om contacten te voorkomen.”
Geen gebruik meerkostenregeling
Zorgboerderij Prins heeft ondanks de extra kosten voor bijvoorbeeld mondkapjes en meer bezetting geen compensatie voor meerkosten aangevraagd. Wel is de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW-regeling) aangevraagd. Luuk: “Het was lange tijd onduidelijk of de niet geleverde zorg vanuit de WMO doorbetaald zou worden. Bij de WLZ ging het wel goed. Bezinn betaalt nu 80 procent van de niet geleverde zorg uit, waardoor we 20% missen. Voor de NOW-regeling moet je meer dan 20 procent omzetverlies hebben. Doordat we de winkel ook gesloten hadden, is er wel meer dan 20% omzetverlies. Maar waar we het kunnen dragen, zullen we het zelf dragen. Die balans moet ik nog opmaken. De NOW-gelden heb ik apart gezet, als blijkt dat we die niet nodig hebben dan betaal ik het terug.
Zorg heeft het nog niet zo slecht
Ik denk dat het wel goed komt, want wij hebben het in de zorg nog niet zo slecht. De kunst en cultuursector heeft het bijvoorbeeld veel zwaarder. Ook dat is een reden om geen meerkosten te declareren. Ten eerste brengt het veel rompslomp mee en ten tweede moeten we het toch met zijn allen dragen en als het geld niet nodig is om de tent open te houden, dan hoeven we het niet. De winkel draait nu wel weer en is extra open, om voldoende dagbesteding te bieden en drukte in de winkel te voorkomen.”