Terug naar Actueel

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) voert van april tot en met juni 2025 thematisch toezicht uit in de gehandicaptenzorg. Dit onderzoek richt zich op het leer- en verbetervermogen van zorgorganisaties.

Tijdens de inspectiebezoeken spreken inspecteurs met deelnemers, medewerkers en bestuurders/eigenaren. Het doel is om gezamenlijk een beeld te vormen van hoe organisaties zichzelf verbeteren en welke factoren hierop van invloed zijn. Zorgaanbieders ontvangen vooraf een digitale vragenlijst en krijgen na afloop een rapportage.

De inspectie bezoekt in totaal 16 zorgorganisaties die 24-uurszorg leveren en minimaal 10 medewerkers in dienst hebben. De helft van deze organisaties heeft meer dan 50 medewerkers.

In september ontvangen de betrokken zorgorganisaties hun definitieve rapportages. In het vierde kwartaal van 2025 publiceert IGJ een geaggregeerd rapport, zodat de hele sector hiervan kan leren.

Goed voorbereid zijn op het toezicht

Omdat IGJ nadrukkelijk kijkt naar het leer- en verbetervermogen van organisaties, willen wij jullie nogmaals attenderen op het Kwaliteitskader en dan voornamelijk op onderstaande punten:

  • Verplichte deelname aan intervisies

  • Cliëntenraad en medezeggenschap

    De inspectie toetst medezeggenschap onder meer door gesprekken met deelnemers, hun vertegenwoordigers of familieleden. Is inspraak mogelijk? Hebben cliëntenraden inzage in relevante stukken? Daarnaast kijkt de inspectie of een cliëntenraad bij een zorginstelling minimaal één lid kan aandragen voor de raad van toezicht.
  • Systematisch meten van zorgkwaliteit

    De inspectie controleert of zorgorganisaties de kwaliteit van zorg systematisch meten en hierover reflecteren in het kwaliteitsverslag (bijvoorbeeld het Jaarverslag van Kwaliteit laat je zien!), dat wordt opgenomen in het openbare register. Daarnaast wordt nagegaan of er een tevredenheidsonderzoek wordt uitgevoerd, hoe hiervan wordt geleerd en op welke manier dit binnen de organisatie is gewaarborgd.
  • Actief werken aan leren en verbeteren

    Organisaties worden gestimuleerd om structureel na te denken over leren en verbeteren binnen de organisatie. Dit betekent onder andere regelmatig met collega’s, deelnemers en cliënten reflecteren op de kernwaarden van de zorgorganisatie.

Voor de zorgboeren die dit jaar bezoek krijgen van de IGJ: dit is jullie kans om te laten zien hoe jullie continu leren en verbeteren. Zet hem op!