Terug naar Actueel
  • Zorgboeren

Zorgboeren maken vaak gebruik van de kernwaarden in hun eigen communicatie. De Open dag op de zorgboerderij 3 juni die duizenden bezoekers trok, gaf een mooie indruk van hoe de kernwaarden en het kwaliteitskader terugkomen op de zorgboerderij. Op enkele zorgboerderijen hingen de kernwaarden zelfs aan de gevel!

Marlou Entzinger van De Meezinger: “De kernwaarden geven zo mooi weer waar we als zorglandbouw voor staan. Dat wil je dan graag uitdragen. We hebben daarom samen met de Federatie de kernwaarden groter laten printen op gevelplaten en die laten omringen door bijpassende foto’s. Meer dan 600 mensen hebben dit gezien tijdens onze open dag. Er ontstonden gesprekken over met een lach en een traan. Voor mensen was ons activiteitenaabod duidelijk, maar ook de sfeer en omgang met onze deelnemers. Aan de hand van de kernwaarden konden we ook onderbouwen hoe wij aan de opgestelde leer- en werkdoelen werken.”

Op andere zorgboerderijen lagen 3 juni de kernwaardekaartjes op tafel en hingen de spinnenwebben aan de muur. Anouk Ankone van zorgboerderij ’t Hamel: “We zien in de kernwaarden een prachtige weerspiegeling van wat we doen. ‘We eten samen gezond’ staat bij ons centraal. We verbouwen zelf groente en koken dit samen tot gezonde maaltijden. Maar ook het ritme van de boerderij, het meedoen, mensen zich gezien en gehoord laten voelen; het is precies wat we doen. Alleen is het leren van nieuwe dingen bij mensen met dementie iets minder aan de orde.”

In totaal deden 70 zorgboerderijen mee met de open, die ieder tientallen tot duizenden bezoekers ontvingen en lieten zien hoe de kernwaarden bij hen in de praktijk gebracht worden.
Het kwaliteitskader en de kernwaarden komt verder terug in diverse kwaliteits- en jaarverslagen, op social media, op eigen websites en in nieuwsbrieven. De Meezinger maakte op Facebook meerdere posts over kernwaarden. Zorgboerderij Op Aarde gaf de kernwaarden een belangrijke plek tijdens het 10-jarig jubileum, zorgboerderij Geitenmeijerij gaf het weer in haar nieuwsbrief en diverse zorgboeren hebben kernwaarden omschreven op hun website, zoals de nieuwe zorgboerderij Ons Thuis.