We kondigden het al even aan in de vorige nieuwsbrief: we zijn voor ons secretariaat overgestapt naar Het Branche Bureau. Zij zullen de ledenadministratie doen, vragen beantwoorden, vergaderingen organiseren en notuleren en nog veel meer. Aanspreekpunten zijn Jolanda Mazirel en Grace Luinge. In deze nieuwsbrief stellen zij zich voor aan de hand van twee vragen: wat heb je met zorgboerderijen en wat valt op aan de telefoon met zorgboeren?
Jolanda Mazirel: “Ik heb veel met zorgboerderijen. Ik ben wethouder geweest in De Bildt en had daar werkgelegenheid in mijn portefeuille. Daar doen zorgboeren goed werk voor: ze zorgen voor re-integratie. Ik heb ook gezien dat ze nog veel meer doen, wat ik heel knap vind. Het werkt ook goed: lekker bezig zijn, zien dat je dingen kunt. Op een boerderij komt het welzijn van mens en dier samen, dat vind ik ook mooi.”
En wat valt op aan de telefoon? “Dat zorgboeren gelukkig meer bezig zijn met zorg dan met de administratie. Ze zijn niet allemaal evengoed ingevoerd in digitale systemen. Daar komen veel vragen over. Inmiddels begin ik het ook allemaal te snappen en kan ik ze goed helpen. Dat is fijn. Ook begin ik de meeste regio’s te kennen. De meeste vragen die ik krijg gaan over het starten van een zorgboerderij. Er is veel animo voor en we hebben daar goede info over verzameld.”
Wanneer Jolanda er niet is, is Grace Luinge de achtervang.
“Wat heb ik met zorgboerderijen? Ik heb affectie met de zorg, heb 22 jaar in een kinderziekenhuis gewerkt, o.a. op het secretariaat (bij de kinderartsen) en vind het fijn om daar mee te maken te hebben. Met boerderijen zelf heb ik nog niet veel te maken gehad. Een oom en tante hadden vroeger een boerderij met koeien en varkens (kleinschalig) en wij waren ‘de stadse meiden’ voor mijn oom. De combinatie van zorg en boerderij spreekt mij wel aan, ik heb ook respect voor degenen die zorgboerderijen runnen, de zorg voor mens en dier zal niet altijd eenvoudig zijn.”
“Wat me opvalt bij de telefoontjes: iedereen is heel benaderbaar en aardig, alles gaat met voornamen en ze zijn praktisch ingesteld. De vragen die we krijgen zijn heel gericht en duidelijk. Zelfs via de telefoon kun je merken dat de mensen sociaal zijn en een no-nonsense instelling hebben.”