- Kies de datum voor jouw open dag en doelgroep: iedereen of alleen deelnemers en naasten met eventueel nog een enkele bezoeker. Pas je communicatie daarop aan. Kies als het kan voor zaterdag 1 juni, want hoe meer zorgboeren samen die dag kiezen, hoe beter het lukt om landelijke media-aandacht te krijgen.
- Wil je geen open dag organiseren, maar wel bijdragen aan de bekendheid van de zorglandbouw? Overweeg dan een activiteit op 1 juni: bezoek een seniorencomplex, buurthuis of markt.
- Zet de datum en tijd dan onderaan in Mijn zorgboerderij op de website (wel even inloggen). En ook graag in het Google formulier voor de administratie. Hier kun je ook promotiemateriaal bestellen.
- Kijk even goed of je een evenementenvergunning nodig hebt in jouw gemeente. En doe een risico-inventarisatie, hier vind je wat uitleg.
- Informeer tijdig personeel en vrijwilligers voor hulp op de dag zelf. 30 mensen kun je al gauw gebruiken. Vaak komen er honderden tot duizenden mensen op af.
- Ga op zoek naar sponsoren voor de catering, en vraag mensen ook zelf een bijdrage. Maar niet te gek, zorg dat je ongeveer quitte speelt. Bijvoorbeeld met ijsjes, poffertjes of anderszins. Hang een print van de sponsoren goed zichtbaar aan de muur/bij de catering
- Vraag de cateraars op tijd: juni is een drukke tijd voor evenementen
- Wat voor activiteiten bied je aan? Als beginnende zorgboer wil je mogelijk vooral deelnemers werven. Dan is het vooral goed om alle activiteiten op de zorgboerderij in beeld te brengen. Besta je al jaren en heb je al een wachtlijst? Dan kun je de open dag vooral richten op het vieren van een feestje voor iedereen en het verder promoten van de sector. Nodig muziekverenigingen uit de buurt uit, zoals Shantikoren of een jeugdorkest. Je kunt de Open dag ook goed benutten om geld op te halen voor iets, bijvoorbeeld de renovatie van een ruimte of de aanschaf van een duo-fiets. Dit kan door een melkbus te plaatsen met ook een QR code voor digitaal betalen, door eigengemaakte producten te verkopen of bijvoorbeeld door het organiseren van een veiling of markt voor tweedehands spulletjes. Zet overal duidelijk bij waar het geld heen gaat.
- Nodig iedereen uit door een tijdig berichtje naar de lokale huis-aan huis bladen of dorpswebsites. (2 weken vantevoren en dan nohg eens een week tevoren werkt goed). Denk daarbij ook aan een goede liggende foto in een hoge resolutie (dus rechtstreeks mailen vanaf je mobiel en niet een foto vanaf Whatsapp gebruiken)
- Download de poster die je zelf kunt aanpassen.
- Gebruik de presentatie in de ontvangstruimte, deze draait vanzelf.
- Mail of app ook mensen persoonlijk, zoals de doorverwijzers waar je mee te maken hebt. Vergeet de burgemeester en wethouder(s) niet.
- Zorg dat je goed zichtbaar bent op de Open dag zelf. Je kunt vrijwilligers een t-shirt geven en/of een sjaal of pet, en het personeel een andere kleur. Zo is voor iedereen zichtbaar wie aanspreekpunt is.
- Loop veel rond als zorgboer en zorg dat je je handen vrij hebt. Dit is dé dag om met iedereen een praatje te maken.
- Stuur achteraf een verslagje met foto naar de (regionale) krant(en) en websites. Hoeveel mensen waren er? Wat deden ze? Wat vonden ze ervan? (vraag het gerust aan bezoekers).
- Als je als zorgboerderij een keurmerk hebt, kun je voor € 15 een keurmerkvlag bestellen, die je aan een vlaggenmast of ergens anders kunt ophangen. Ook zijn er Beach flags met het logo van de Federatie en ‘Open dag’ te bestellen. Deze kosten € 75 en zijn te bestellen via administratie@zorgboeren.nl.
- Je kunt ook gevelborden bestellen. Dit zijn lichtgewicht weerbestendige platen van circa 40 cm diameter. Ze kosten € 160 (zolang de vorraad strekt). Mail naar administratie@zorgboeren.nl
- Ook kun je handig gebruik maken van de kernwaarde pictogrammen en deze downloaden en bijvoorbeeld in combinatie met eigen foto's afdrukken op een poster.
Terug naar Actueel