LEREN IN EEN GROENE OMGEVING ALS TWEEDE KANS

Ik heb in mijn jeugd op veel verschillende adressen gewoond en heb al van alles gedaan. Steeds als ik er weer even bovenop kwam of als het even goed met me ging, knalde ik zo weer naar beneden. Dat komt door vroeger. Ik moest altijd knokken, vaak echt. Ik leefde in een omgeving die heel hard tegen elkaar was. Dus ging er van alles mis en had ik voor niets en niemand geduld.AMBITIEVoor het eerst in mijn leven heb ik nu een plek waar ik voel dat ik gewaardeerd word, waar mensen gewoon doen en mij dingen laten doen waar ik goed in ben. Ik ben namelijk heel handig met mijn handen. Daarom wil ik verder. Wat ik hier beleef geeft mij de kracht om een normaal leven te leiden. Dat komt omdat ik uitleg krijg hoe dingen moeten. Ik snap dat snel en leer dat anderen. Wij helpen elkaar en in de winkel werk ik met klanten. Als ik hen uitleg hoe onze producten zijn gegroeid en hen ook vertel waarom ik hier werk, dan zie ik dat zij er respect voor hebben. Prachtig toch?VERDER MET SCHOOLOp de kwekerij heb ik ook voor het eerst in mijn leven een diploma behaald. Naast mijn zwemdiploma, dat heb ik ook, maar daar had ik vals gespeeld. De kwekerij is voor mij een grote stap vooruit. Er komt voor mij een beter leven en ik kom weer omhoog. Nu ik één diploma heb wil ik meer. Het is goed voor mij om samen te werken. Walter is er altijd heel duidelijk over. Boos wordt hij nooit daardoor heb ik ook meer geduld met anderen. Ja, ik heb eindelijk leren werken en ik wil verder met school.ZELFRESPECTIk ben weer voor mezelf gaan leven. Vroeger dacht ik altijd: ”wat zal een ander van mij denken?” Daar werd ik onrustig van. Dat heb ik niet meer. |
 |
 |
|
DE BOER ALS LEERMEESTER
Je zag hem groeien
``Mensen als John kunnen zo
veel meer dan je denkt. Als je
maar duidelijk en rustig bent.
Vooral op het hebben van verantwoordelijkheid
reageren mensen
goed.
Het is prachtig om te zien hoe
John met mij en anderen onze
buurtwinkel doet. Alles wat hij
geleerd heeft kan hij daar toepassen.
Zelfs zijn taal past hij
aan. Het MBO diploma was
zijn hoogtepunt. Je zag hem
groeien.
Er komt een tijd dat wij ook
hem weer los moeten laten.
Zoals wij anderen ook hebben
laten uitstromen naar werk of
vrijwlligerswerk.
Wij leiden dan weer anderen
op. Zo is de cirkel rond en
blijft ons werk leuk en leerzaam.
Ook voor ons zelf.``
DE DOCENT
Verborgen talent
``Wat zo mooi is aan deze mensen,
is dat zij heel direct zijn.
Vandaag iets leren is ook vandaag
toepassen. Theorie en
praktijk op één locatie. Dat
werkt geweldig. En dan aan het
eind natuurlijk de diploma-uitreiking.
Wat zij lang niet altijd zelf beseffen
is hoe zij in hun werkhouding
veranderd zijn. En…
mensen als John hebben ook
verborgen talenten die naar boven
komen. Super toch?``
EFFECTEN
Versterking van wat iemand
kan
Leren samenwerken
Aansluiting bij interesse
Vergroten van betrokkenheid
en verantwoordelijkheid
Toename sociale- en werknemersvaardigheden
Gezag leren aanvaarden
Afname van probleemgedrag
CONCLUSIE
Door de echtheid en de diversiteit
van de activiteiten, werksoorten
en leermogelijkheden op de
boerderij kan er vaak worden
aangesloten bij de interesse en
talenten van de deelnemers.
Juist dit is een vruchtbare basis
om tot leren te komen. |
|