Onderwijs-zorgboerderijen
De onderwijs-zorgboerderij is een fenomeen dat in opkomst is. Het houdt in dat kinderen die thuis zijn komen te zitten, via de boerderij weer terug naar school gaan. Op zeker meer dan 50 boerderijen worden gemiddeld 400 leerlingen opgevangen die uitgevallen zijn in het speciaal en regulier onderwijs.
Wageningen University & Reserach, Radboud Universiteit Nijmegen, Aeres Hogeschool en het Kohnstamm Intituut zijn betrokken bij onderzoeken naar de effecten van de onderwijs-zorgboerderij. Jan Hassink is projectleider vanuit Wageningen Universiteit en kijkt met zorgboeren mee naar wat er nodig is.
Een eerste kennisclip over de onderwijs-zorgboerderij is hier te vinden:
Eerdere onderzoeken en verslagen zijn hier te vinden:
- In februari 2024 verschenen de resultaten van het onderzoek Iedereen binnenboord door de inzet van de groene leeromgeving. We schreven er dit artikel over.
- In december 2023 kwam er een vijfde nieuwsbrief over onderwijs op de zorgboerderij uit, met daarin een poll over een eventueel kwaliteitskader.
- In mei 2023 kwam er een vierde nieuwsbrief uit, onder andere over de Proeftuinen conclusie en een overzicht van leermethodes.
- In 2021-2023 loopt het onderzoek Iedereen binnenboord door de inzet van de groene leeromgeving via het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Leerlingen die naar de onderwijs-zorgboerderij gaan worden gevolgd en geinterviewd evenals hun omgeving. Wat doet het bezoek aan de boerderij voor thuiszitters op de korte en lange termijn?
- In september 2022 kwam een derde nieuwsbrief uit onder onderwijs op de zorgboerderij.
- In mei 2022 kwam er een tweede nieuwsbrief uit over onderwijs op de zorgboerderij, naar aanleiding van de pilot voor oza's.
- In april 2022 bracht PO-magazine een artikel uit over het onderzoek naar de effecten van Buitengewoon leren in Purmerend.
- In februari 2022 bracht de Federatie een eerste nieuwsbrief uit over onderwijs op de zorgboerderij met daarin verschillende onderzoeken naar onderwijs-zorgboerderijen, ook van het ministerie en het Nederlands Jeugdinstituut.
- In februari 2022 bracht Nieuwe Oogst een artikel uit over de Onderwijs-zorgboerderij.
- Wageningen University & Reserach deed onderzoek naar de effecten van het eerste jaar BuitenGewoon Leren Plus (2020-2021) op zorgboerderij Hartog in Purmerend.
- In oktober 2021 kwam er een eerste verslag uit van het Proeftuinen project van het minsiterie waar ook onderwijs-zorgboeren aan meedoen. Een verslag van een online bijeenkomst op 5-10-2021 over het Proeftuinen project van het ministerie is hier te vinden. Paulien Rutgers van A.A.I. centrum De Klimop vertelt in een interview in de nieuwsbrief van februari 2022 over haar ervaring met de knelpunten financiering en inspectie.
- In de nieuwsbrief van de Federatie Landbouw en Zorg van april 2021 stond een interview over Buitengewoon leren met Hillie Faber van Landzijde.
- In de kerstnieuwsbrief van de Federatie Landbouw en Zorg 2020 stond een interview met Driesje Boeve van Natuurkr8.
- In september 2020 verscheen het eerste onderzoek naar de onderwijs-zorgboerderij, van de Wetenschapswinkel.
- 24 september 2020 was er een online mini conferentie over onderwijs op de zorgboerderij. Hier vind je de resultaten:
Aankomende data:
- 5 nov 13-16.30 uur Utrecht, Oplossingenlab NJI over integraal inkopen van zorg in onderwijs
- 22 nov 9.15 - 16.30 uur Kamerik, Met andere ogen doen dag
- 28 november 12.30-18 uur Kamerik, Conferentie De Toekomst van zorglandbouw
En hier zijn interessante filmpjes over onderwijs-zorgboerderijen te vinden:
- De eerder genoemde kennisclip in de Academie Landbouw en Zorg
- Vlog over Natuurkr8 door deelnemer gemaakt voor de conferentie over de onderwijs-zorgboerderij op 25-11-2020
- Video over Buitengewoon Leren met Hille Faber van Landzijde
- Video over A.A.I. centrum de Klimop met Paulien Rutgers
Aanmelden nieuwsbrief voor onderwijs-zorgboeren
Aanmelden voor publieke nieuwsbrief over onderwijs op de zorgboerderij
Onderwijs zorgboeren werken graag professioneel aan onderwijs. Niet alleen het schoolse leren krijgt aandacht, ook sociaal-emotionele ontwikkeling krijgt volop aandacht. Er zijn diverse methodieken die op de zorgboerderij gebruikt worden. Voor onderwijs-zorgboeren kan het handig zijn dit overzicht te hebben. Daarom delen we bij deze een link naar de levende lijst, mede gemaakt door Jan Willem Veerman van de Radboud Universiteit. Heb je een aanvulling, mail dan naar tjitske.ypma@zorgboeren.nl
- Traumasensitief werken
- Reflecteren evalueren.
- Rots en water
- Kwink
- Ho tot hier en niet verder
- Pony power voor kids
- Goldstein
- Praktijkverklaringen Gilde opleidingen (CLZ nb feb)
- Cognitieve gedragstherapie
- Systeemgericht werken
- Triple C. Behandelmodel voor mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen
- The leader in me. Het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden, gebaseerd op het boek ‘The 7 Habitsof Highly EffectivePeople’ van Stephen Covey
- ALMP (Anders leren met paarden). Methode waarbij kinderen van de basisschool vanaf groep 4 met paarden worden gecoacht, door de lesstof aan te pakken volgens hun eigen leerstijl, visueel/kinesthetisch in plaats van auditief
- Geef me de vijf. Hulp voor het leren omgaan met autisme
- Positive Behavior Support. Schoolbrede aanpak gericht op versterken van gewenst gedrag en voorkomen van probleemgedrag
- Brain Blocks. Interventie gericht op het verbeteren van het sociale en emotionele functioneren van kinderen en volwassenen
- Gordon cursus. Opvoedvaardigheden voor ouders een leerkrachten, o.a. actief luisteren, ik-boodschappen
Hier vind je klikbare links naar meer informatie over onderwijs-zorgboerderijen, behorende bij de presentatie De onderwijs-zorgboerderij. Echt onderwijs-echte zorg!